آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 132
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 133
بازدید ماه : 2291
بازدید کل : 47527
تعداد مطالب : 794
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

<
نویسنده : فتاحی مسئول کتابخانه
تاریخ : شنبه 8 خرداد 1395
نظرات

 

اولین نشست کتابخانه ای کتابخانه عمومی پروین اعتصامی با توجه به در پیش داشتن سالروز رحلت بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران نشست کتابخوان با محوریت امام خمینی (ره) و زندگی ایشان با حضور تعدادی از اعضاء برگزار شد. 

« تاریخ قیام 15خرداد به روایت اسناد »/ نوشته : جواد منصوری/ ارائه توسط: صادق نیازی

پانزدهم‌ خرداد نقطه‌‌ عطف‌ مسیر نهضت‌ اسلامی‌ ایران‌ و سرفصل‌ آغازین‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است‌. گرچه‌ آن‌ روز تاریخی‌ تبلور اوج‌ وفاداری‌ امت‌ اسلامی‌ به‌ مرجع‌ دینی‌ خودشان‌ بود؛ امّا چرایی‌ و چگونگی‌ آن‌ وفاداری‌ نیز، شایسته‌ی‌ تحقیق‌ است‌. دستگیری‌ یک مرجع‌ معترض‌ و کشتار صدها تن‌ از مؤمنان‌ و مقلدان‌ وی‌ در تاریخ‌ ایران‌ بی‌سابقه‌ به‌شمار می‌رفت‌ و نشانه‌ای‌ بود از پیدا شدن‌ عاملی‌ جدید و تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ سردمداران‌ رژیم‌. در آن‌ روزگار، رهبری‌ نهضت‌ دست‌های‌ پنهان‌ این‌ عامل‌ نوپدید را به‌خوبی‌ احساس‌ می‌کرد و برآن‌ بود که‌ به‌ افشای‌ آن‌ بپردازد. این‌ نیروی‌ پنهان‌ چیزی‌ نبود جز امپریالیسم‌ امریکا که‌ امام‌ خمینی‌ در بیانیه‌ها، پیام‌ها و سخنرانی‌های‌ خود، ام‌الفسادش‌ می‌خواند و شاه‌ را نیز آلت‌ اراده‌ی‌ امریکا معرفی‌ می‌کرد. آن‌ روزها درک این‌ موضع‌ برای‌ اکثر مردم‌ دشوار بود؛ امّا روند حرکت‌ رژیم‌ از کاپیتولاسیون‌ تا ژاندارمی‌ منطقه‌ و دخالت‌های‌ آشکار امریکا، آن‌چنان‌ موضوع‌ را مبرهن‌ ساخت‌ که‌ در حرکت‌های‌ سال‌های‌ 56ـ 57، «مرگ‌ بر امریکا» شعار اصلی‌ مردم‌ گشت‌. بنابراین‌ 15 خرداد اوّلین‌ رویارویی‌ نیروهای‌ اسلامی‌ با امریکا و پی‌ریزنده‌ و بیان‌گر هویت‌ نهضت‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ رهبری‌ امام‌ خمینی‌ بود. امریکا از چه‌ زمانی‌ به‌ دخالت‌ فعالانه‌ در ایران‌ اسلامی‌ دست‌ یازید؟ برای‌ بسط‌ سلطه‌ خود چه‌ راه‌هایی‌ را پیمود و چه‌ نقشه‌هایی‌ را ترسیم‌ کرد و چگونه‌ با موانع‌ احتمالی‌ به‌ مبارزه‌ برخاست‌؟ چگونه‌ دخالت‌ امریکا منجر به‌ قیام‌ 15 خرداد گردید و پیامدهای‌ آن‌ چه‌ بود و چگونه‌ بعد از آن‌ به‌ سلطه‌گری‌ بی‌رقیب‌ در ایران‌ مبدل‌ شد؟ این‌ همه‌، سؤالاتی‌ هستند که‌ «تاریخ‌ قیام‌ 15 خرداد به‌ روایت‌ اسناد» در صدد است‌ تا بدان‌ پاسخ‌ دهد و گوشه‌هایی‌ از این‌ سلطه‌ را به‌ روایت‌ اسناد بازگو کند. این‌ اثر به‌‌کوشش‌ استاد ارجمند، آقای‌ جواد منصوری‌ فراهم‌ گردیده‌ و پس‌ از یکسال‌ بحث‌ و اصلاح‌ با محققان‌ این‌ مرکز، به‌صورت‌ کتاب‌ حاضر درآمده‌ است‌.

« درسهایی از امام (ره) پنج پیام تاریخی» / نوشته: رسول سعادتمند/ ارائه توسط: فرشید عزیزنژاد

کتاب حاضر در حقیقت مجموعه ای است از پنج پیام مهم و تاریخ ساز امام خمینی (ره) که هرکدام تأثیرات داخلی و بین المللی ویژه ای برجای گذاشته است. منشور روحانیت که دستورالعملی برای امروز و فردای حوزه های علمیه است، منشور برادری راه کار و روشن کننده مسیر جناح های مختلف درون حاکمیت است، پیام به گورباچف که در آن از پیش بینی فروپاشی کمونیسم و لزوم توجه به اسلام سخن گفته شده است، منشور برائت که پیام به حجاج ایرانی و تبیین برائت به عنوان یکی از ارکان توحیدی و از واجبات سیاسی حج بود و بالاخره پیام درباره قبول قطعنامه سازمان ملل که به ختم جنگ انجامید و در آن خطوط مبارزه همیشگی با استکبار جهانی ترسیم گردیده است.

«اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) »  / نوشته: احمد جهان بزرگی/ ارائه توسط: وحید سلیمی

منشاء و غایت حکومت، انواع حکومت، ولایت فق‌ها به عنوان گوهر اندیشه امام، نحوهٔ تحقق نظام ولایت فقیه، مشروعیت و مبانی آن، حدود و اختیارات ولی فقیه، جایگاه مردم در نظام سیاسی اسلام سرفصل‌های این کتاب ۱۰۴ صفحه‌ای است که با ادبیاتی ساده و جهت آشنایی عموم دانشجویان با اندیشه سیاسی امام و ولایت فقیه از سری کتاب دانشجوی کانون اندیشه جوان نوشته شده است.

نگارنده با شرح تفاوت‌های آزادی دینی و آزادی غربی بین دموکراسی محض و مشروط تفاوت می‌گذارد و اشاره می‌کند که تصور ولایت فقیه موجب تصدیقش می‌شود. وی با اشاره به ماهیت و کیفیت قوانین اسلام آن‌ها را مستلزم تشکیل حکومت می‌کند. هم چنین ادله مختلف فقهی اثبات ولایت فقیه را ذکر می‌کند. سپس با ذکر مفهوم اطلاق ولایت فقیه تفاوت آن با حکومت مطلقه در علوم سیاسی را بر می‌شمارد و می‌نویسد «مطلقه‌ای که شمول از آن فهمیده می‌شود شامل تمام ولایت‌هایی است که بر عهدهٔ پیامبر و امام معصوم است». می‌نویسد حکومت، که شعبه‏اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است‏.

       «امام خمینی» نوشته امیر حسین فردی/ ارائه توسط: محمدامین قهرمانی

این کتاب در موردزندگیامه امام خمینی (ره)می باشد و بخشی از خاطرات ایشان در پاریس در این کتاب آمده است.

«زمانه و زندگی امام خمینی(ره)»/ نوشته: محسن بهشتی‌سرشت/ ارائه توسط: امیرحسین مطیری

کتاب «زمانه و زندگی امام خمینی(ره)» تالیف محسن بهشتی‌سرشت که با نگاهی توصیفی و تحلیلی، دوران زندگی ایشان را از تولد تا پیروزی انقلاب و با تکیه بر اسناد شرح می‌دهد  نویسنده در نگارش کتاب به چند نکته توجه داشته است. نخست جنبه‌های توصیفی و تحلیلی علاوه بر جنبه‌های تحقیقاتی، دوم جامعیت کتاب به معنای در برداشتن همه دوران زندگانی امام (ره) که در این کتاب به عنوان جلد نخست از تولد تا پیروزی انقلاب را در بر می‌گیرد و سوم ارایه مطالب با متنی ساده و روان و ارایه داده‌ها و اطلاعات مبتنی بر اسناد و مدارک  است. رویکرد اصلی کتاب «زمانه و زندگی امام خمینی(ره)» تاریخی و بر اساس روش توصیفی و تحلیلی به نگارش درآمده است. این کتاب فقط ناظر بر زندگانی امام(ره) و جنبه‌های سیاسی و اجتماعی و شرایط زمانی و تاریخی حاکم بر آن نیست و به جنبه‌های گوناگونی از انقلاب اسلامی ایران هم می‌پردازد.

 تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات امام خمینی در نجف»/ نوشته: اکبر فلاحی/ ارائه توسط: امیرمحمد احمدی"

تاریخ انقلاب اسلامی را می‌توان به چند مقطع مشخص دوره‌بندی نمود: نخست دوره‌ آغاز نهضت اسلامی از سال 1341 تا 1343؛ دوره‌ی دوم دوران تبعید حضرت امام از ایران از سال 1343 تا 1356؛ دوره سوم اوج‌گیری نهضت اسلامی از آبان 1356 تا شهریور 1357 و دوره‌ی چهارم دوران پیروزی انقلاب اسلامی در نیمه دوم سال 1357. دوره‌ی دوم تاریخ انقلاب اسلامی طولانی‌ترین مقطع آن است که رهبر کبیر انقلاب به مدت یکسال  در ترکیه و سپس در عراق در تبعید به سر بردند. محدودیت‌هایی که در ترکیه وجود داشت امکان فعالیت‌های مبارزاتی را فراهم نمی‌کرد، لیکن در نجف اشرف حضرت امام با استفاده از آزادی عمل بیشتر نسبت به ترکیه فعالیت‌های اساسی و اصولی خود را ادامه و گسترش دادند.

انتخاب عراق به عنوان محل تبعید دوم امام از سوی رژیم پهلوی با اهداف خاصی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به تحت‌الشعاع قرار گرفتن شخصیت و مبارزات امام خمینی در حوزه‌ علمیه‌ی نجف به دلیل جو غیرسیاسی حاکم بر آن حوزه، انزوای علمی و اجتماعی امام خمینی در عراق با وجود مراجع عظام تقلید همانند آیت‌الله العظمی حکیم، آیت‌الله العظمی خویی و آیت‌الله العظمی شاهرودی و مراجع دیگر در آن حوزه علمیه، رهایی رژیم پهلوی از فشار افکار عمومی مردم ناشی از تبعید امام خمینی به ترکیه اشاره کرد.

 

                     



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تعداد بازدید از این مطلب: 148


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


<-CommentForm->

اینجا وبلاگ کتابخانه ی عمومی پروین اعتصامی شهر ایلام - وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور - هستش. از این به بعد همه خبرهای مربوط به کتابخانه رو می تونید تو این وبلاگ بخونید و دنبال کنید. واسه این که به کتابخانه ما سر بزنید بیاید خیابان پاسداران، پارک کودک، می تونید با شماره 08433338520 هم تماس بگیرید. منتظر حضور شما تو کتابخانه ی خودتون هستیم. شرایط عضویت یک قطعه عکس 3*4 کپی کارت ملی مبلغ 20هزارتومان جهت عضویت