زنان موفق : کاترین کبیر

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 158
بازدید هفته : 173
بازدید ماه : 2331
بازدید کل : 47567
تعداد مطالب : 794
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

<
نویسنده : فتاحی مسئول کتابخانه
تاریخ : یک شنبه 22 شهريور 1394
نظرات

کاترین کبیر «ملکه ی روسیه»

تاریخ عامه درباره ی زندگی او وابسته به شهوت کاترین کبیر دوم امپراطوریس روسیه زیاده روی کرده است. از آنجا که او عشاق فراوان داشته است. اشتهار او به شهوت پرستی، استعداد و نفوذ او را به عنوان یک رهبر تحت الشعاع قرار داده است. کاترین کبیر فرماندهی روشنفکر و ترقی خواه بود و کاری را که پطر کبیر آغاز کرده بود به انجام رساند؛ یعنی تبدیل روسیه که کشوری بالنسبه عقب مانده بود به مملکتی نیرومند  و یک بازیگر در صحنه ی بانفوذ سیاست های اروپایی.

کاترین به نام سوفی اوگوستا فردریکا کاترین، شاهزاده ای در ایالت آنهالت زربست، یکی از بسیاران ایالت کوچک و مستقلی بود که بعدها جذب امپراطوری آلمان شدند. او دختری جسور ومبتکر و باهوش بود. مربی فرانسوی او کاترین را به روش کلاسیک فرانسه تربیت کرد و به او آموخت که هیچ قدرتی را دربست نپذیردو به قضاوت صحیح و عقل سلیم متکی باشد.

در سال 1739 کاترین با نوه ی پسرعمویش پطراولریچ که نوه ی پطرکبیر امپراطور روسیه بود ملاقات کرد که وارث تارج و تخت روسیه بود. با وجود رفتار غریب و بچگانه ی پطر، کاترین چنانکه بعدها در خاطراتش نوشت، کم کم احساس کرد که سرنشت او اینست که با این نوه ی پسرعموی خود ازدواج کند. برای اینکه این ازدواج صورت بگیرد، جلب موافقت و همدستی امپراطوریس الیزابت مادر پطر و دختر پطر کبیر که ملکه ی روسیه بود، ضروری به نظر می رسید. الیزابت در جستجوی وراثتی برای تاج وتخت روسیه پس از شوهرش بود. اما نمی خواست وصتی شاانه با کشوری که آنقدر توانا باشد که بعدها بتواند مشکلات شاهانه با کشوری که آنقدر توانا باشد که بعدها بتواند مشکلات دیپلماتیک بوجود آورد، برقرار کند. به نظر می رسید سوفی، شاهزاده ی یک ایالت کوچک آلمانیف انتخاب مناسبی باشد. در سال 1744 از سوفی دعوت شد با مادرش به روسیه برود و خود را برای ازدواج آماده کند.

کاترین کبیر-زنان موفق

کاترین کبیر-زنان موفق

دربار روسیه ای که سوفی 15 ساله کشف کرد، برحسب استانداردهای اروپای غربی، چندان متمدن نبود. درباریان بدون آداب دانی و فتار شایسته اغلب کثیف بودند. چنانکه شاهزاده خانم جوان بعدها نوشت: به راحتی می شد شرط بست و برنده شد که نیمی از درباریان خواندن نمی دانستند و کاملا مطمئن نیستم که یک سوم آنها قادر به نوشتن بودند. ملکه ی الیزابت گاهی حاکم مطلق و مستبد و گاهی به طور متعصبانه متدین بود. سوفی سعی کرد خود را به ملکه الیزابت نزدیک بکند، به آموختن زبان روسی پرداخت و تعلیمات مذهبی ارتدکس روسی را فراگرفت. در مراسم غسل تعمید نام خود را به کاترین آلکسی یونا تغییر داد و حتی با شوهر آینده اش با شور و علاقه در بازی با سربازهای اسباب بازی شریک می شد. سرانجام محبت و موافقت الیزابت را جلب کرد و در سال 1745 با نوه ی پسرعویش پطر ازدواج کرد که در آن موقع به لقب گراندوک پطر ملقب شده بود.

در مقابل سهل انگاری ها و رفتار احمقانه ونابالغ شوهرش، کاترین کبیر اوقات خود را با مطالعات فراوان، مخصوصان خواندن آثار ولتر و منتسکیو پر می کرد و درباره ی شرایط زندگی روسیه کسب آگاهی می کرد. او همچنین با عشاق فراوانش عشق می ورزیند که یکی ا زآنها به نام سرگی سالتی کت احتمالا پدر فرزندش پل است که ملکه الیزابت فورا او را به عنوان وارث تاج و تخت پذیرفت ودستور داد او را برای مقامی که باید بر عهده بگیرد تربیت کنند. تلاش های موفقیت آمیز کاترین برای اینکه یک روس کامل بشود، او را محبوب سیاستمداران و جناح های نیرومند سیاسی و نظامی کرد که مخالف رفتار بوالهوسانه و دور از قاعده ی همسرش بودند. درسال 1762 پس از مرگ امپراطوریس الیزابت، کاترین و گروهی از دسیسه کاران زیر نظر معشوق او کنت گریگوری اورلو تزار جدید را از مقام خود خلع کردند. کاترین از این سرباز خانه به آن سرباز خانه می رفت تاپشتیبانی ارتش را کسب کند. گروه های پشتیبان او خیلی زود کنترل پایتخت سنت پترزبورگ را به دست گرفتند. پطر پس از آن مغشوش و بی دست و پا بود که بتواند کوششی مصممانه برای حفظ قدرت خود بکند. از سلطنت کناره گرفت و در منزل خود تحت مراقبت خاص قرار داده شد.

هفت روز بعد اعلام شد که او بر اثر خونریزی فوت کرده است اما در اقع او به وسیله ی افسران گارد کاترین خفه شده بود.

کاترین کبیر سلطنت خود را با کمک متفکرین روشنفکر با روحیه ی اصلاح گری آغاز کرد. او اصلاحات فرهنگی و آموزشی بسیاری در کشور به انجام رسانده دانشگاه های جدید بناکرد ونخستین مدارس دخترانه را درروسیه بنا نهاد. تجارت وبانکداری روسیه را مدرنیزه کرد. خودش عاشق پرشوری برای هنر و ادبیات بود و برخی مباحثrmBoundarygwz1UJ04T61SQ8Ne
Content-Disposition: form-data; name=”jj”

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تعداد بازدید از این مطلب: 327


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


<-CommentForm->

اینجا وبلاگ کتابخانه ی عمومی پروین اعتصامی شهر ایلام - وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور - هستش. از این به بعد همه خبرهای مربوط به کتابخانه رو می تونید تو این وبلاگ بخونید و دنبال کنید. واسه این که به کتابخانه ما سر بزنید بیاید خیابان پاسداران، پارک کودک، می تونید با شماره 08433338520 هم تماس بگیرید. منتظر حضور شما تو کتابخانه ی خودتون هستیم. شرایط عضویت یک قطعه عکس 3*4 کپی کارت ملی مبلغ 20هزارتومان جهت عضویت