چگونه به مطالعه علاقمند شويم؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 140
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 140
بازدید ماه : 2298
بازدید کل : 47534
تعداد مطالب : 794
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

<
نویسنده : فتاحی مسئول کتابخانه
تاریخ : شنبه 24 بهمن 1394
نظرات

 

 

اگر کتابخوان خوبي باشيم مي توانيم از کتاب هاي مناسبي که در اطرافمان هستند لذت ببريم. عادت به مطالعه کمي دشوار است، اما با اندکي تلاش مي توان اين فرهنگ خوب را در خود زنده کنيم .

عادت به مطالعه بايد در وجود هر کس نهادينه شود، در غير اين صورت تنها به مطالعه مي توان به شکل يک گذران وقت نگاه کرد. در اينجا چند پيشنهاد به ما کمک مي کند تا نه تنها پس از مدتي کوتاه کتابخواني حرفه اي شويم، بلکه مطالعه تبديل به يکي از مفرح ترين سرگرمي هاي ما شود:

1- انتخاب کتاب در زمينه اي که به آن علاقمند هستيد ؛ اگر شما به رشته  يا زمينه خاصي علاقمنديد و از آن لذت مي بريد به دنبال انتخاب کتاب هايي باشيد که در زمينه آن رشته ها هستند. با اين کار عادت مطالعه در شما کم کم نهادينه مي شود و پس از مدتي از هر کتابي در هر زمينه اي و با هر محتوايي لذت مي بريد.

2- ادبيات داستاني و يا غير داستاني ؛ تعدادي از کتاب ها کاملا ساخته و پرداخته تخيلات نويسنده و کلا از حقيقت به دورند که به آنها نام کتاب هاي داستاني داده شده است. رمان ها ، داستان هاي کوتاه و افسانه ها نمونه خوبي از اين دسته هستند. اينگونه کتاب ها مي توانند شما را به جاهاي ديگري ببرند و به قدرت تخيل شما کمک کنند.اين دسته از کتاب ها براي برداشتن گام هاي نخست مطالعه لذت بردن از کتاب بسيار مناسب هستند . اما کتاب هاي غير داستاني مبناي حقيقي دارند، مانند کتاب هاي تاريخي و علمي؛ اما اين به آن معنا نيست که اين دسته از کتاب ها خسته کننده اند، بلکه براي آغاز کار مناسب نيست، اما با خو گرفتن به عادت پسنديده مطالعه مي توان پس از مدتي کوتاه از آنها نيز لذت برد.

3-از ساير اعضاي خانواده نيز کمک بگيريد؛ از پدر و مادر و کساني که به آنها علاقمند هستيد  يا خصوصيات مشترکي با آنها داريد بخواهيد تا کتاب هايي را که خوانده اند و از آن لذت برده اند به شما معرفي کنند . با اين کار شما نيز شايد از کتابي که آنها خوانده اند لذت ببريد و همين امر نقطه اي براي لذت بردن از مطالعه باشد.

4- از متخصصان بخواهيد؛ کتابخانه مکان خوبي است که شما بتوانيد کتاب هايي را که دوست داريد پيدا کنيد و مجبور نيستيد تا خودتان درباره آن تحقيق کنيد. درباره علايقتان با کتابداران صحبت کنيد تا آنها در اين زمينه شما را ياري کنند.

5- برپايي جلسه کتابخواني؛ با دوستانتان قرار بگذاريد تا هر کسي کتابي مشخص را بخواند و پس از مطالعه درباره آن کتابها با هم صحبت کنيد. اين کار شما را تشويق مي کند تا هم يک جلسه دوستانه داشته باشيد و هم پيش زمينه اي از کتابي که نخوانده ايد تا تصميم بگيريد که اين کتاب را بخوانيد يا نه.

6- به مطالعه تنها به عنوان سرگرمي نگاه نکنيد؛ همه افراد به مطالعه به عنوان نوعي سرگرمي نگاه مي کنند و فکر مي کنند اگر آن را انجام ندهند کار اشتباهي مرتکب نشده اند . اما اگر به مطالعه به عنوان يکي از نيازهاي ضروري زندگي نگاه کنيم ياد مي گيريم تا مانند غذا خوردن آن را هرگز فراموش نکنيم.

با چنين گام هاي موثري شايد در کمتر از يک ماه بتوان عادت خوب مطالعه را در خود پرورش داد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تعداد بازدید از این مطلب: 170


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


<-CommentForm->

اینجا وبلاگ کتابخانه ی عمومی پروین اعتصامی شهر ایلام - وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور - هستش. از این به بعد همه خبرهای مربوط به کتابخانه رو می تونید تو این وبلاگ بخونید و دنبال کنید. واسه این که به کتابخانه ما سر بزنید بیاید خیابان پاسداران، پارک کودک، می تونید با شماره 08433338520 هم تماس بگیرید. منتظر حضور شما تو کتابخانه ی خودتون هستیم. شرایط عضویت یک قطعه عکس 3*4 کپی کارت ملی مبلغ 20هزارتومان جهت عضویت